ساخت بازی پازل با # C، جلسه هشتم

ساخت وبلاگ
آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم


هدف کلی:
بازی ساخت پازل


سرفصل های تئوری:
1. Timer
2. Drag & Drop


پروژه(3) پازل(ادامه):
در جلسه ی قبل موفق شدیم عکس اصلی را به قطعات مورد نظر تقسیم و برای کسی که قرار است بازی کند نمایش دهیم، حال می خواهیم زمان را وارد بازی کنیم، بدین صورت که با انتخاب عکس پس از 5 ثانیه عکس اصلی پنهان شود و شمارنده ای جهت نمایش زمان بازیکن به حرکت در بیاید.

آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم


 برای این کار لازم است از یک تایمر استفاده کنیم، یک کنترل تایمر از جعبه ابزار کشیده و بر روی فرم رها کنید سپس یک Label نیز (برای نمایش زمان تایمر) روی فرم قرار دهید.

آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم
آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم


حال در قسمت متد کلیک دکمه addImage کد() Timer1.Start; را قرار دهید تا تایمر را روشن نماید و در نهایت با توجه به اینکه می خواهید چه مدت عکس اصلی قابل رویت باشد رخداد timer1_Tick را به صورت زیر برای تایمر بنویسید:

 آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم

آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم
آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم

متغیر time را نیز در رخداد کلیک افزودن عکس برابر صفر قرار دهید، در آخر برحسب زمان پایان بازی و حل درست پازل می توانید PictureBox1.Visible=True قرار دهید تا بازیکن غلط های خود را پیدا کند.


Drag & Drop:
حال به قسمت حل کردن پازل رسیدیم. در این قسمت می خواهیم با استفاده از خاصیت Drag & Drop پازل را درست کنیم. Drag & Drop در لغت به معنی کشیدن و رها کردن است. ما برای استفاده کردن از این رویداد کنترل و یادگیری راحت تر آن یک پروژه جدید باز می کنیم. با کشیدن 3 کنترل PictureBox بر روی فرم و قرار دادن یک عکس برای یکی از این کنترول های تصویر سعی می کنیم این موضوع  تمرین کنیم و بعد از حل این مسئله، آن را به پازل اضافه نمائیم.

آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم

برای اینکه بتوانیم از این خاصیت استفاده کنیم لازم است ابتدا آن را بوسیله دستور زیر فعال کنیم، این دستورات را به سازنده ی کلاس فرم اضافه نمایید:

آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم

 سپس برنامه را با سه تابع مشترک برای این سه کنترل به صورت زیر می نویسیم:

آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم
آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم
آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم

سپس به قسمت رویداد کنترل های PictureBox می رویم و در جلو نام متدهای MouseDown وDragEnter وDragDrop  اسامی این متدها را قرار می دهیم. این کار را عیناً برای هر سه کنترل انجام دهید:

آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم
آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم

حال برنامه را اجرا کنید خواهید دید که به راحتی می توانید عکس را بین کنترل های PictureBox جابه جا کنید. سعی کنید با افزودن این توابع و تغییراتی در آن ها، این ویژگی را به برنامه پازل اضافه و پازل را حل کنید.

ساخت بازی پازل با# C، جلسه اول
ساخت بازی پازل با# C، جلسه دوم
ساخت بازی پازل با# C، جلسه سوم
ساخت بازی پازل با# C، جلسه چهارم
ساخت بازی پازل با# C، جلسه پنجم
ساخت بازی پازل با# C، جلسه ششم
ساخت بازی پازل با# C، جلسه هفتم
ساخت بازی پازل با# C، جلسه هشتم 
 

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: محسن نصرتی

تنظیم: نسرین صادقی

پرورش سنگ کریستالی و تولید وسایل کاربردی از آن

تولید وسایل کاربردی مانند زیبا بین و ساعت با استفاده از سنگ های کریستالی که در منزل یا مدرسه پرورش داده می شود....

پلوتو، سیاره ای که اخراج شد

در طول دهه های پیشین، کاوش های انجام شده توسط تلسکوپ های قدرتمند زمینی و فضایی درک و تصور ما از منظومه ی خورشیدی را به کلی دگرگون کرده است. اکنون پلوتو بیش از اینکه سیاره ای در مداری معین باشد...

تولید شوینده طبیعی از تراریوم گیاه آلوئه ورا

لکه برها حلال های قوی هستند که لکه ها را در خود حل می کنند و از این طریق باعث پاک شدن آنها می شود. بسیاری از لکه برها موادی هستند که در خانه وجود دارند و از آنها به عنوان ضد عفونی کننده و پاک کننده استفاده می شود.

تبیان...
ما را در سایت تبیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی tebyan بازدید : 333 تاريخ : چهارشنبه 2 تير 1395 ساعت: 3:09